Hvordan klargjøre illustrasjoner fra Illustrator til After Effects

For å animere i After Effects (Ae) er det en fordel å ha kjennskap til Illustrator (Ai). Da er det enklere å få ideene dine ned på det digitale lerretet.

Men om du sitter der med en illustrasjon du har produsert i Ai er det ikke bare å lagre den ned for så å åpne den i Ae. For å få din illustrasjon til å bevege seg må du først gjøre den klar ved å dele den opp på riktig måte, med en struktur som gjør den enklere å jobbe med.

Derfor har jeg laget en liten guide på hva som er lurt å tenke på i denne prosessen.

Del illustrasjonen opp i lag

Det første vi må tenke på for å klargjøre en illustrasjon for Ae er at alle elementer som skal kunne redigeres må legges i et eget lag. Ønsker du for eksempel å bevege en arm, få et øye til å blunke eller få et hår til å blåse i vinden må de fristilles fra resten av illustrasjonen.

Ta for eksempel dette ansiktet. Om vi ønsker å skape mimikk må hår, øyne, bryn, nese, munn og ører legges i hver sitt lag. Som det er nå ligger alt samlet i «Layer 1».

Det første vi må gjøre før vi går videre er er å bestemme oss for hva som skal kunne redigeres og ikke. De elementene som skal være statiske kan grupperes, mens alt som skal animeres må ligge i hvert sitt lag. I dette tilfellet ønsker jeg at nesen og skyggen under nesen er gruppert. Det samme med munnen og tennene. Men øynene vil jeg kontrollere, så den hvite delen av øyet og pupillen må holdes skilt fra hverandre.

Når alle elementer er gått igjennom går vi opp i Layers-panelet og markerer det laget som skal deles opp. For oss er det bare et lag; Layer 1.
I den lille menyen øverst til høyre i Layers-panelet velger vi «Release to layers (Sequence)». Dette gjør at alle elementer fordeler seg på et eget lag. Alle elementer som er gruppert legger seg i et nytt lag sammen.

(Sequence) legger alle elementer i egne lag. (Build) setter også opp nye lag, men fjerner bare ett og ett element fra hver lag det oppretter. Blir bare rot..

Nå må vi bare flytte alle lagene ut av laget det ligger under (i mitt bilde er det ‘Hår 2’). Marker alle lagene i hierarkiet og flytt dem over Layer 1 (‘Hår 2). En liten blå strek indikerer at du plasserer dem øverst i Layers-panelet.

Når alle lagene er flyttet ut, slik at alle ligger på samme nivå kan vi slette det nederste laget ettersom det nå er tomt. Nå kommer den neste viktige delen av prosessen; navning av alle lag.

Når vi importerer Ai-filer til After Effects vil den ta med seg all informasjon fra Ai-filen. Det betyr også navnene på hvert lag. Så for å raskere forstå hva som er hva i Ae er det lurt å gi alle lagene logiske navn allerede i Illustrator. En munn heter ‘Munn’ og et hode heter ‘Hode. Når det kommer til elementer det er to av, som for eksempel armer, bruker jeg å navne de etter hvor de sitter på karakteren, og ikke hvor de ligger for meg. Det vil si at høyre arm blir den som ligger på venstre side i illustrasjonen og kan hete ‘Arm H’. Dette må gjøres med alle lignende elementer, som øyne, øyebryn, ben, fingre o.l.

Når du har fått navngitt alle lagene kan vi endelig si oss ferdige og lagre illustrasjonen vår!

I After Effects kan vi nå importere Ai-filen, akkurat som man importerer andre filer.

Husk å velge “Composition – Retain Layer Sizes” under ‘Import As’ for å få alle lagene fra Ai-filen i en ny komposisjon. Da vil også alle lagene beholde det samme formatet som det opprinnelig ble laget i.

Nå er du et steg nærmere å animere dine egne illustrator-filer!