Blender feature image

Hvordan komme i gang med Blender

Jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage om du kom hit i håp om å lære mer om kjøkkenmaskinen din. For det vi snakker om her er 3D-programmet Blender, som i skrivende stund er ute med sin versjon 2.82.

Men for deg som har vært nysgjerrig på dette gratis 3D-programmet tenkte jeg å komme med noen tips til hvordan man kan komme i gang!

Selv er jeg ingen mester enda, men har lært meg å bruke Blender til å modellere, animere, lyssette og teksturere. Det er ved første øyekast veldig mye å sette seg inn i, men det lar seg absolutt gjøre om man vet hvor man skal begynne.

Selv har jeg etter mange år i grafisk bransje bare blitt mer og mer nysgjerrig på 3D-modellering og syntes det virket som et spennende område å utforske. Ved å lære seg det grunnleggende i Blender kan man ta nytte av dette i produksjonen av trykkmateriell, illustrasjoner eller animasjonsfilmer.

Men hvor skal jeg begynne?!

Vel, om du ikke har gjort det alt kan du laste ned siste versjon av Blender på blender.org.

Blender Website

Programmet er som sagt helt gratis, og det er mange ivrige sjeler der ute som bidrar til å gjøre det bedre ved å produsere plugins som gjør at dette programmet absolutt kan konkurrere med lignende programmer, som Cinema 4D. Det er til og med flere som etterhvert går over til Blender fra de store, dyre programmene som Maya og 3D Studio Max.

Sent i 2019 slapp Blender versjon 2.80, som var en stor oppdatering fra forrige versjon, og de har alt sluppet versjon 2.82.

Dette er Blender

Når du har lastet ned og installert programmet vil det når du åpner det se ca. slik ut:

Blender 3D program

I Splashscreenet som dukker opp kan man gjøre noen valg, som å velge hvilken versjon med hurtigtaster man skal bruke. Om man er ny i Blender lønner deg seg å la denne stå på siste versjon. Jeg vil si at det uansett er lurt å bruke de som kommer med siste versjon da det vil gjøre det mye lettere å følge tutorials og lignende på en senere tidspunkt.

Videre kan man velge hvilken knapp på musen som skal selektere objekter, man kan tillegge ‘Space’-knappen ulike muligheter og man kan velge mørkt eller lyst tema.
Til å begynne med kan man gå videre uten å endre noen av disse, men etterhvert kan det kanskje være lurt å endre ‘Space’ fra å spille av animasjoner (som er standard) til å heller åpne søke-vinduet. Blender er et stort program, og søkefunksjonen kommer til å bli godt brukt etterhvert.
Og når det gjelder tema, så er det vel ikke noe å diskutere, er det vel.. Kom igjen. Vi snakker mørkt tema så klart!

Trykk hvor som helst utenfor Splasscreen for å få det vekk og du sitter igjen med dette:

Blender program opened

Mye greier…. Men det første vi kan notere oss er at vi har et 3D-objekt i scenen – en kube. Vi får også inn et kamera og et lys. Dette er standardscenen som åpnes når man begynner på et nytt prosjekt. Det er mulig å endre på dette i instillingene, men stort sett starter jeg bare alle prosjekter med å dra en markør rundt alle disse elementene og slette dem. Hvordan du gjør det kan du se lenger ned i artikkelen under ‘Hurtigtaster’.

Toolbar

Blender Tools


Oppe i venstre hjørnet finner vi den vante Fil-menyen, hvor vi kan åpne, lagre, importere osv. Under Edit kan vi åpne Preferences for å endre instillinger i programmet. Og Under Render finner vi valgene for å rendre bilder eller film.

Under dette ser vi denne menyen. Her har man verktøy som ulike Selectors, 3D-cursor samt verktøy for å flytte, skalere, rotere, transformere.

De to nederste verktøyene Annotate og Measure har jeg selv ikke hatt bruk for i noen av mine prosjekter, så disse er jeg ikke noe godt kjent med.


Viewpoint

Beveger vi oss over til høyre ser vi en gjeng ikoner og dette Viewpoint-verktøyet.
I 3D forholder vi oss til tre akser: X-, Y- og Z-aksen, hvor X- og Y-aksen refererer til dybde og bredde. Z-aksen referer til høyde.
Det finnes hurtigtaster for å manøvrere seg rundt, men om man ikke ønsker å bruke dem, eller sitter på en laptop med begrenset plass og knapper kan man bruke denne for å bevege seg rundt. Trekk i dette verktøyet for å bevege deg rundt objektene, eller trykk på Z, Y eller X for å se alt fra front view, side view eller top view.

Ikonene over ‘Viewpoint’ brukes for å bytte mellom “modes”, som wireframe, solid, material og Rendered. Disse lar deg se scenen på ulike måter, avhengig av hva man jobber med.

Med ikonene under Viewpoint kan du zoome, bevege deg rundt, hoppe mellom nåværende view og kamera, eller du kan bytte mellom perspective- og orthographic view. Dette betyr rett og slett og se ting med dybde perspektiv eller ikke. Test det ut da vel!

Scenen

Blender Collection

Boksen ope i høyre hjørne viser alle elementer i scenen vår. I et nytt dokument ser vi at her ligger kameraet, kuben og lyset vårt. Etterhvert som vi legger til nye elementer vil de dukke opp her, og vi kan organisere dem i flere collections for å holde prosjektet ryddig.

Det lille trakt-ikonet i toppen kan bli nyttig. Ved å trykke på dette kan vi velge ulike Restrictions. Det betyr at vi forteller hvilke elementer i scenen som skal synes, kunne beveges eller rendres ved å hake av de ulike ikonene ved siden av lagene.

Properties

Så var det Properties da. Jeg kan ikke gå inn i alt av felter som finnes i dette panelet da det er utrooolig mange, men vi ser på de viktigste.

Blender properties

Dette panelet kommer du til å jobbe mye i, så det er bare å gjøre seg kjent med det med en gang. Her vil man se alle redigeringsmuligheter hvert objekt har, som her hvor vi ser overikten over hvordan vi kan flytte på eller transformere kuben vår.

Ser vi på ikonene på venstre side av boksen så er det mye moro. Kamera-ikonet nest-øverst er Render properties. Her kan vi gjøre endringer på hvordan Blender skal kalkulere rendringene våre, vi kan legge til Ambient Occlusion, Depth of Field på kameraet og MYE , mye mer. Når du begynner å gjøre tutorials vil du bli bedre kjent med disse innstillingene.

Av de fargede ikonene lenger ned kan du først gjøre deg kjent med Modifier-properties (Skiftnøkkelen). Det er her vi kan tillegge kuben vår nye atributter. Vi kan legge til en Array-modifier som lar oss kopiere kuben så mange ganger vi ønsker og plassere kopiene som vi vil. Vi kan benytte Boolean-modifier til å slå to ulike objekter sammen. Eller vi kan legge til Cloth-modifier som gjør at kuben oppfører seg som et tøystykke.
Her må man altså bare inn å leke seg. Ingenting er farlig å trykke på!

Videre har man properties for partikler, fysikk, og nest nederst et ikon man kommer til å bli god venn med: Material Properties. Det er her man gir 3D-modellen ulike materialer og, etterhvert, teksturer.

Jobb i flere vinduer samtidig

Det var de viktigste panelene. Disse blir du som sagt bedre kjent med når du sjekker ut noen av toturialsene jeg har listet opp lenger ned på siden.

Noe annet vi ser når vi sitter med programmet åpent er tidslinjen som ligger helt nederst i bildet. Dette er standard i Blender, og også noe du kan velge å endre på i instillingene. Til å begynne med kommer du ikke til å bruke denne så mye, så det er like greit å fjerne den.

For å gjøre det kan du flytte musepeker ned i hjørne, i kanten av et av vinduene dine. Da endrer pekeren seg til et pluss-tegn, og ved å dra pekeren opp eller ned kan du bestemme hvilket vindu som skal ta 100% av skjermen. I dette tilfelle vil vi ha vinduet med kuben og trekker derfor pekeren ned slik at timeline forsvinner.

På samme måte kan du alltid åpne ekstra vinduer ved å finne pluss-tegnet i et hjørnet og dra ut et nytt vindu. Innholdet i vinduet kan du bytte ved å åpne ikonet helt øverst til venstre i vinduet.

Hvordan bevege seg rundt

Det er på tide å se denne kuben fra ulike vinkler! Her er en liste over måter du kan bevege deg rundt i scenen:

  • SCROLL Zoom inn/ut
  • SCROLL TRYKK Panorer rundt
  • SCROLL TRYKK + SHIFT Panorer sidelengs
  • NUMBPAD 1 Front view (Numbpad 1 + Ctrl: Back view)
  • NUMBPAD 3 Right view (Numbpad 3 + Ctrl: Left view)
  • NUBBPAD 7 Top view (Numbpad 7 + Ctrl: Bottom view)

Nyttige hurtigtaster / shortcuts

Blender er laget med fokus på å bruke hurtigtaster. Riktignok har de to siste versjonene forbedret bruken for de som liker å bruke Tools-menyen, men arbeidsflyten blir drastisk mye bedre om du lærer deg hurtigtastene så raskt som mulig. Her er en samling med noen av de viktigste hurtigtastene:

Generelle shortcuts

  • TAB Bytte mellom Object mode og Edit mode
  • G Flytt hele objekter, eller deler av et objekt i Edit mode
  • S Skalere hele objekter, eller deler av et objekt i Edit mode
  • R Rotere hele objekter, eller deler av et objekt i Edit mode
  • A Selekter alt i scenen
  • ALT+A Deselekter alt i scenen
  • X Slett det markerte objektet
  • F2 Navngi markert objekt
  • F3 Søk
  • F12 Rendre stillbilde
  • NUMBPAD 0 Skifte mellom camera view og free view

Du kan rotere kun på Z-aksen ved å trykke R, så Z.

Edit mode

  • 1 (i Edit mode) Vertex Select
  • 2 (i Edit mode) Edge Select
  • 1 (i Edit mode) Face Select
  • E Extrude
  • I Inset faces
  • CTRL+R Loop Cut (scroll for å legge til flere edges)
  • CTRL+B Bevel (scroll for å legge til flere edges)

Dette er bare et lite utvalg av de mange hurtigtastene Blender har å by på, men det bør gi deg mulighet til å teste ut måter å endre denne default cuben på!

Anbefalte tutorials

Det hjelper kanskje ikke så mye å sitte med en gjeng hurtigtaster, uten helt å vite hva du kan bruke dem til. Men Youtube har en haug av gode tutorials du kan bryne deg på. Her har jeg listet opp noen av dem:

Blender Guru – Beginner Tutorial
Blender Guru er en kjent karakter i Blender-miljøet, og han har en helt fantastisk kanal med mange gode tutorials. I denne får du en grundig introduksjon, som resulterer i en donut.

Ducky 3D – Stylized text with nodes
Her kan du lære hvordan du bruker tekst i 3D, og du blir kjent med et viktig verktøy i Blender; node-editoren.

Ducky 3D – Simple abstract design
Lær å lage en abstrakt 3D-modell.

Blender Guru – Make beer in Blender
En kul tutorial for å lage et glass med øl. Resultatet ser nærmest helt ekte ut.

Grant Abbitt – Make a barrel
En kjapp tutorial som viser hvordan du kan lage enkle modeller for spill-design.

Denne artikkelen er kun ment som en intro til deg som er nysgjerrig på Blender. Det vil ta tid å bli god i dette programmet, men med alle de gode videoene der ute, kan du bli dreven ganske raskt om du legger inn tiden.

Lykke til!