Enten du jobber som musiker, skribent, illustratør, eller innenfor andre kreative yrker, så har du trolig opplevd det samme som meg; kundene dine skjønner ikke hvorfor du ikke vil jobbe gratis. Hvorfor kan du ikke bare skisse opp den logoen så de ser hva de får, eller skrive et utkast til den artikkelen så de vet om du kan skrive? Hvorfor skal det koste noe? Vet du ikke at de har et kjempelite budsjett?

En del kunder tenker ikke over hvor mange år som legges ned i å bygge opp den faglige kompetansen vi sitter på, på lik linje med leger, advokater eller forskere. Vi jobber kontinuerlig med å holde oss oppdatert i et marked som hele tiden er i endring. Som et resultat av dette blir vi ofte spurt om å jobbe gratis fordi noen kunder rett og slett ikke vet bedre.

Så hvordan kan vi enklest mulig forklare for disse menneskene hvorfor vi ikke jobber gratis? Illustratøren Lily Williams laget helt enkelt et skjema som kan fylles ut og sendes til kunder som ikke forstår at ting koster penger.

lily williams form

Skjemaet hennes ble etterhvert så populært at hun ble nødt til å legge ut et tomt et:

tumblr_o1fkzaPcY41r6n6nio1_1280

Neste gang en kunde kommer å skal ha, kan du bare fylle ut denne og sende det som svar på mail!
Så, hva er dine grunner til at du ikke jobber gratis?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *