Det gir mye glede å være en disiplinert person. Kanskje går du rundt å ønsker at du var et sånt type menneske. En som får gode åtte timer med søvn hver natt. En som holder seg til en plan, enten det gjelder trening, kosthold eller arbeidsrutiner. Noen som nærmest uten anstrengelse klarer å motivere seg til hva som helst her i livet.

De som klarer det får det jo til å se så lett ut. Og det er rett og slett fordi det er lett for dem.

Så hvordan har det seg at noen mennesker er så mye mer disiplinerte enn andre? Dette er basert på det som kalles Brain Conditioning. Det går ut på at jo oftere du utfører en handling, jo enklere blir den å gjennomføre. Over tid blir det nærmest hardkodet i hjernen – det blir en del av rutinen. Du slutter å grue deg til en oppgave, og begynner i stedet å like den.

Om du klarer å konsekvent holde deg til en plan, og disiplinere deg selv, så vil du oppleve en enorm endring i måten du ser på det å holde seg til en rutine.

Det er mange ulike metoder for å bedre sin egen selvdisiplin. Noen fungerer bedre enn andre. Noen vil kanskje bare prøve å presse seg igjennom en ny rutine og håpe på det beste. Mens andre går for en mer kalkulert metode for å endre mønstre og rutiner.

Ready player one

Så kan gamification være løsningen? Gamification er en teknikk som bruker nevropsykologi til å lure hjernen vår til å like selvdisiplin ved å behandle omstillingen som et spill.

Spill kan ofte virke avhengighetsskapende. Det er fordi de gir deg belønninger om du gjør noe riktig. Ved å behandle selvdisiplin som et spill kan vi dermed lurer hjernen vår til å belønne oss med dopamin om vi gjør noe vi anser som bra eller rett.

Én metode for å bruke gamification i dagliglivet er å gi deg selv poeng for handlingene du gjør.

Si for eksempel at du satte opp et poengsystem der handlingene dine gjennom dagen ga deg ulike poengsummer.

Stå opp: -2 poeng.

Hver dag starter med en score på -2. Ved å starte dagen med en negativ score gir det insentiv til å gjøre noe riktig så fort bena er ute av senga.

Ved å gjøre noe bra eller produktivt vil hjernen belønne deg med dopamin og gi deg en følelse av progresjon, som igjen bidrar til ønske om å skaffe seg flere poeng.

Re opp senga: +2 poeng

Spise sunn frokost: +1 poeng

Ta en joggetur: +1 poeng

Allerede begynner det å se bedre ut, men for å få en balanse og en utfordring er det også viktig å ta med de aktivitetene som kan bidra til minuspoeng.

Unødvendig databruk: -1 poeng

Drikke alkohol: -2 poeng

Ta en røyk: -0,5 poeng

Så er det viktig å belønne seg selv underveis. Ved å sette opp et system basert på antall poeng du har spart opp kan du gi deg selv belønninger underveis. Har du for eksempel tjent opp 4 poeng i løpet av dagen kan du unne deg noe godt etter middagen. Har du klart å opptjene så mye som 10 poeng gjennom gode valg kan du ta deg en tur på Mc Donalds.

Ved å ha et slikt poengsystem vil poengene faktisk bety noe. Systemet vil være individuelt, og du må selv sette opp poster/oppgaver og en balansert poengfordeling som passer deg og de målene du ønsker å oppnå. Men ved å gjøre dette vil du kjenne at hvert poeng du tjener føles givende.
Når du utpå dagen har seks poeng, og du bare trenger to poeng til for å få en belønning, vil oppgavene som kreves oppleves som mye enklere å gjennomføre når du vet hva som venter.

Her er et eksempel på oppsett av et dagsskjema:

Så da er det bare å komme i gang. Sett opp ditt eget skjema, og start dette spillet vi kaller livet. Så kanskje det blir en lek å re opp den senga etterhvert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 ÷ = 1