Endelig kan jeg vise frem Filmkommisjonens nye nettsider! Dette har vært et spennende prosjekt hvor jeg har vært ansvarlig for alt av design.

I tillegg til at kunden ønsket seg nye nettsider, så ville de også ha en ny logo. Derfor har vi, parallelt med design av ny nettside, jobbet med en liten miniprofil for Filmkommisjonen.

Filmkommisjonen har som oppgave å selge inn Norge som destinasjon og lokasjon for internasjonale filmproduksjoner. De hjelper filmselskaper med informasjon om ulike lokasjoner og logistikk. De senere årene har også store filmproduksjoner funnet veien til Norge, noe som har ført til at Tom Cruise har vært her både for å henge fra Preikestolen og blitt observert på taket av et tog. I 2020 ble deler av filmen Tenent spilt inn i Oslo, mens James Bond: No Time to Die, Black Widow og Mission: Impossible 7 har «skutt» (hvis det er det de sier i filmbransjen..) på nord-vest og østlandet.

Det var mange år siden norwegianfilm.no hadde oppdatert den visuelle identiteten eller nettstedet sitt. Det gjorde det bare enda morsommere og få lov til å gi dette selskapet, og deres visuelle identitet, et ansiktsløft anno 2021.

Ny logo

Vi begynner med logoen. Her hadde kunden et ønske om å bevare deler av den gamle logoen, som var inspirert av isfjell. Logoen måtte oppdateres, da den for det første var pixel-basert – noe som begrenser bruken, ettersom originalfilen aldri ble produsert veldig stor. Det vil si at logoen aldri kunne forstørres i stor grad og brukes på en vegg, en bil eller lignende. Derfor har det blitt en standard i dag der logoene er vektoriserte, som sikrer skarp og god kvalitet, uansett størrelse.

Filmkommisjonen logo

For å bevare noe av identiteten i logoen valgte vi å holde oss til fjell, også i det nye symbolet. Den ble stilisert og ensfarget og vi valgte ut en ny font til typografien. Jeg testet ut mange varianter av dette stiliserte ikonet, men falt til slutt ned på denne versjonen da det klippede fjellet ga assosiasjoner til klipping av film.

Filmkommisjonen logo

Farger og fonter

Vi valgte fonten Neue Hans Kenrich, basert på hvordan de skarpe formene kommuniserer godt med logosymbolet.
Profilfargene er valgt på bakgrunn av de over 600 bildene fra Norge vi gikk igjennom for å vise ulike filmlokasjoner. Her har vi hentet inspirasjon fra både vinter og hav til grønne sletter og vakre solnedganger.


Filmkommisjonen farger
Filmkommisjonen. Bilder fra Locations-seksjonen.

Se det endelige resultatet her.