Familieklubben logoutvikling
Jeg har i det siste jobbet med utviklingen av logo for Familieklubben, en nettside eid av Verdens Gang AS, eller VG om du vil.
Familieklubben er et klubbkonsept hvor det er gratis og bli medlem. Alle medlemmer får tilgang til artikler, tidvis gratis navnelapper og kan motta sampling av ulike produkter. De er et relativt ungt nettsted og har hatt en midlertidig logo, men ønsket nå og produsere en logo som styrket merkevaren, i tråd med deres søstersider minmote.no, godt.no, og tek.no med flere.
Hva er en familie?




Tilbake til tegnebordet
Etter en ny runde med skisser, hvor vi prøvde å tenke nytt kom vi frem til disse ikonene. Vi hadde lagt fra oss ideen om redet. Vi spurte oss selv; hva er noe av det som står sterkest visuelt frem når vi tenker «familie». Og svaret var; hjemmet. Huset der vi vokste opp, eller blokka vi alltid reiste hjem til til jul. Det stedet der familien alltid kom tilbake til for å samles. Vi tegnet ut noen enkle former basert på et hus og la til elementer som symboliserte kommunikasjon, dialog, samvær og kjærlighet.
Vi startet med mer kompliserte sammensetninger av huset og prøvde til slutt å gjøre det så stilistisk som mulig, uten at vi mistet symbolikken vi prøvde å få frem. Vi valgte til slutt å gå videre med de siste to formene under.
Da vi tegnet ut disse i Illustrator satt vi igjen med to symboler. Huset med vinduer, og huset med hjertet. Det var versjonen med vinduet som sto sterkest da det ga bedre assosiasjoner til hus og hjem. Det var også et inviterende element og bidro til nysgjerrighet om hva som skjedde der inne.